Sporen in het landschap
Leerlingen onderzoeken wat archeologische vondsten zeggen over vroeger. Ze zien de sporen van een archeologische opgraving en moeten zelf aan de slag om te ontdekken uit welke tijd de sporen zijn. Vaak zijn het onherkenbare vondsten uit vroegere tijden, maar wat deden de bewoners met de voorwerpen? De leerlingen gaan als archeologen aan het werk, maken vondsten schoon en bekijken het onder de microscoop. Daarnaast gaan ze Romeinse muntjes schoonmaken, leren ze wat dendronchronologie is en maken ze als echte archeologen met gereedschap een tekening van potscherven.
Doel
Het doel is leerlingen kennis te laten maken met archeologie.
Lesmateriaal/ werkvorm
- Onderzoekskaarten, activiteitencircuit & workshop
Leerdoelen en competenties
Het programma sluit aan bij de kerndoelen 49 (Spreiding van bevolking en landschap), 52 (Tijdvakken), 53 (Personen en gebeurtenissen) en 56 (Cultuur erfgoed)
Tijden
Groepen kunnen in overleg een bezoek inplannen.
Tijdsbeslag
75 minuten.
Prijs
€ 3,50 per leerling (25 leerlingen = € 87,50)
Aantal leerlingen
25 leerlingen per groep.
Gewenste begeleiding vanuit school
Aantal begeleiders in overleg.
Locatie
Museum Het Pakhuis
Molenaarsplein 24, Ermelo