Ga naar inhoud

Sporen in het landschap

Organisatie: Museum het Pakhuis | Plaats van uitvoering: Buiten de klas
Leerlingen in Museum het Pakhuis
Themas:
Archeologie en actualiteit
Landschap en natuur
Mens en maatschappij
Niveau:
Basisschool, groep 5/6
Basisschool, groep 7/8

Leerlingen onderzoeken wat archeologische vondsten zeggen over vroeger. Ze zien de sporen van een archeologische opgraving en moeten zelf aan de slag om te ontdekken uit welke tijd de sporen zijn. Vaak zijn het onherkenbare vondsten uit vroegere tijden, maar wat deden de bewoners met de voorwerpen? De leerlingen gaan als archeologen aan het werk, maken vondsten schoon en bekijken het onder de microscoop. Daarnaast gaan ze Romeinse muntjes schoonmaken, leren ze wat dendronchronologie is en maken ze als echte archeologen met gereedschap een tekening van potscherven.

Doel

Het doel is leerlingen kennis te laten maken met archeologie.

Lesmateriaal/ werkvorm

  • Onderzoekskaarten, activiteitencircuit & workshop

Leerdoelen en competenties

Het programma sluit aan bij de kerndoelen 49 (Spreiding van bevolking en landschap), 52 (Tijdvakken), 53 (Personen en gebeurtenissen) en 56 (Cultuur erfgoed)

Tijden

Groepen kunnen in overleg een bezoek inplannen.

Tijdsbeslag

75 minuten.

Prijs

€ 3,50 per leerling (25 leerlingen = € 87,50)

Aantal leerlingen

25 leerlingen per groep.

Gewenste begeleiding vanuit school

Aantal begeleiders in overleg.

Locatie

Museum Het Pakhuis
Molenaarsplein 24, Ermelo

Logo Museum Het Pakhuis