Prehistorie en Romeinse tijd
De klas wordt in acht groepen verdeeld, van rendierjagers uit de vroege steentijd tot ambachtslieden uit de Romeinse tijd, en krijgt verkleedkleren. Na oriëntatie in de zaal wordt er m.b.v. de landschapswand aandacht besteed aan de verandering door de tijd heen.
Tijdens dit vraag-leergesprek over de prehistorie en de Romeinse tijd staat het thema uitvinden centraal. Vervolgens gaan de leerlingen in kleine groepjes op onderzoek, waarbij ze noten kraken, graan malen, voelen aan de warmte van een rendiervacht, door een vuursteenmijn kruipen of een Romeinse toga passen. Ze verzamelen door gerichte kijkopdrachten puzzelstukken. Na afloop volgt in de zaal de evaluatie.
Doel
- Leren dat de mensen in de prehistorie afhankelijk waren van de natuur en dat de Romeinse cultuur veranderingen in de boerensamenleving bracht.
- Aangeven dat een aantal ontdekkingen direct invloed had op het dagelijks leven van de groepen en dat de bevolkingsgroepen in de prehistorie én in de Romeinse tijd een andere levenswijze hadden.
Lesmateriaal/ werkvorm
Vraag-leer gesprek, daarna in groepjes op onderzoek om uitvindingen te testen.
Leerdoelen en competenties
Het programma sluit aan bij de kerndoelen 51, 52 en 53 binnen het leergebied 'Oriëntatie op jezelf en de wereld' en kerndoel 56 binnen leergebied 'Kunstzinnige oriëntatie'.
Tijden
Gehele schooljaar, dinsdag t/m vrijdag 9:00 - 17:00 uur.
Tijdsbeslag
120 minuten
Prijs
€ 4,- per leerling, € 50,- per museumles (begeleiders zijn gratis).
Aantal leerlingen
Maximaal 1 klas per museumles.
Gewenste begeleiding vanuit school
Leerlingen werken in groepjes. Voor groep 5 en 6 is begeleiding noodzakelijk, voor groep 7 en 8 is het een meerwaarde.
Locatie
Limburgs Museum
Keulsepoort 5, Venlo